خبر

۵۰۰ سرفصل درسی در دانشگاه آزاد بازنگری شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ما برای اینکه در دانشگاه آزاد به تعالی علوم انسانی برسیم و این هدف را دنبال کنیم از مجاری و راه های مختلفی چون تالیف کتاب، توانمندسازی اساتید، توسعه نشریات و به روزرسانی نشریات و بررسی سرفصل های درسی وارد شدیم.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد افزود: یکی از ۸ دفتر ما در مرکز مطالعات دفتر «بازنگری سرفصل های درسی» است که تلاش می کند هم پاسخگوی مکاتبات مربوط به معادل سازی و مشکلاتی از قبیل رعایت سرفصل ها و عناوین باشد و هم به روزسانی سرفصل هایی که در وزارت علوم و شورای تحول علوم انسانی در جریان است را بر عهده دارد.

خیری یکی از اقدامات صورت گرفته را بازنگری بیش از ۵۰۰ سرفصل درسی در حوزه علوم انسانی، هنر و معماری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر می توان گفت همه سرفصل هایی که در سامانه های دانشگاه آزاد اسلامی بارگذاری شده، به روز و مطابق با مصوبات وزارت علوم و شورای تحول علوم انسانی است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد این اختیار را دارد که تا بیش از ۲۰ درصد در سرفصل های دروس تغییر ایجاد کند، تصریح کرد: یکی از اولویت های ما در ۲۳ گروه تخصصی مرکز مطالعات، بررسی سرفصل ها بر مبنای اینکه آیا می شود درسی که مبنای نظری دارد به سمت مهارت محوری سوق داد یا خیر.به طور مثال در درس حقوق خانواده می تواند این امکان به وجود آید که دانشجویان از دادگاه خانواده بازدید داشته باشند.  

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد بیان کرد: وقتی عناوین درسی شناسایی شود، چندین اتفاق رخ می دهد، نخست اینکه سرفصل ها به روزسانی می شوند و از طرفی منابع جدید به دروس اضافه می شوند و یا براساس شرایط جدید محورهای جدیدی به سرفصل ها اضافه خواهد شد. به طور مثال سرفصل های درس جامعه شناسی انقلاب قدیمی هستند و با توجه به اینکه در آستانه ورود به چهل سالگی دوم انقلاب هستیم و بیانیه گام دوم انقلاب را نیز داریم، باید در خصوص گنجاندن بیانیه گام دوم در این دروس اقدام کرد. 

خیری گفت: بنابراین ما برای هر رشته در دانشگاه آزاد اسلامی یک بسته داریم که در این بسته تغییر سرفصل ها، توانمندسازی اساتید و هم تالیف کتاب های مناسب در نظر گرفته می شود و از طرفی دیگر نشریات مورد توجه قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین براساس بررسی این اولویت ها، قطب های علمی را شناسایی خواهیم کرد؛ یعنی متوجه خواهیم شد که کدام واحد دانشگاه آزاد ظرفیت بیشتری دارد تا از آن واحد برای توسعه رشته ها و توانمندسازی اساتید کمک بگیریم. از سوی دیگر از این طریق، کمبود هیات علمی در واحدها شناسایی می شود و می توان نظارت و ارزیابی بیشتری از طرح درس توسط اساتید، درس های کلیدی و سنخیت و تناسب اساتید با دروس تدریسی داشت.

.

مشاهده بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن